KONCEPCJA PRACY PLACÓWKI
NA ROK
SZKOLNY 2019/2020
W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM
NR 3
W SOSNOWCU
KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA ZOSTAŁA STWORZONA W OPARCIU O:
Podstawę prawną:
5. Statut Przedszkola nr 3 w Sosnowcu.
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola oraz przede wszystkim dobro dzieci.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1. Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
3. Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
A także obowiązujące na terenie przedszkola dokumenty:
· Plan nadzoru pedagogicznego
· Programy własne nauczycieli
· Roczne plany pracy grup
· Programach współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
· Procedury i regulaminy
· Statut
Wizja przedszkola
Ø W najmłodszej grupie Muszelki został opracowany profil grupy „ Mali artyści” bazujący na korzyściach wynikających z wdrożenia w grupie zajęć odpowiadających za prawidłowy rozwój dzieci między innymi w sferze artystycznej – nie pomijając przy tym żadnego z pozostałych obszarów podstawy programowej. Zajęcia plastyczne dla przedszkolaków wiążą się z różnorodnymi korzyściami. Dzięki nim następuje rozwój sprawności motorycznej i wrażliwości artystycznej dziecka. Ponadto zajęcia plastyczne dla dzieci kształcą wyobraźnię, zdolność myślenia i zaspokajają potrzebę aktywności. Warsztaty plastyczne dla dzieci powinny być konstruowane zgodnie z ich zdolnościami motorycznymi, bowiem trzyletni przedszkolak rysuje głównie linie pozbawione kształtu. Zajęcia plastyczne będą odbywać się także na świeżym powietrzu, np. poprzez malowanie na chodniku. Zajęcia są konieczne, ponieważ kształcą w dziecku zdolności manualne, które wykorzysta później do nauki pisania i wykonywanych innych czynności, do których potrzebne są szczególnie palce. Ponadto dzięki rysowaniu dziecko odkrywa świat. Założeniem przedszkola jest aby rodzice towarzyszyli naszym dzieciom podczas zdobywania kolejnych doświadczeń , wiedzy oraz wspomnień wynikających ze wspólnego udziału w różnorodnych, nowych imprezach tematycznych z cyklu Akademia Sztuki Dziecięcej. Bardzo istotny jest fakt, iż w grupie najmłodszej położymy nacisk na wynikającą z kompetencji kluczowych świadomość i ekspresję kulturalną, która otwiera przed dziećmi kolejne możliwości rozwojowe wynikające z ich możliwości i potrzeb. Kolejnym istotnym elementem jest podjęcie współpracy z Liceum Plastycznym w Dąbrowie Górniczej oraz Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach co spowoduje, iż działalność grupy zostanie dopełniona o specjalistów a także pozwoli nam na całkiem nowe formy promocji i współpracy.
Ø Grupa Rybek –będzie bazowała na profilu grupy „Mali muzycy”. Muzyka pobudza wszystkie obszary rozwoju dziecka, zarówno ten intelektualny, społeczny, emocjonalny, motoryczny, jak również językowy, w tym naukę czytania i pisania. Jest ona łącznikiem między ciałem a umysłem i pozwala im harmonijnie współpracować. Zarówno dorośli jak i dzieci dzięki muzyce ćwiczą i wzmacniają swoją pamięć. Dodatkowo muzyce często towarzyszy taniec jak również próba gry na prostych instrumentach, jak grzechotki, organki czy bębenki, co wspiera rozwój motoryki, a także umożliwia autoekspresję dziecka co będzie podstawą tej grupy wiekowej. Istotnym elementem założeń dotyczących wizji przedszkola to poza kompetencjami kluczowymi, wdrażanie i systematyzowanie wiedzy dotyczącej doradztwa zawodowego. Każdy profil grupy daje dzieciom możliwość namacalnie poznać różnorodne zawody wynikające z realizowanej tematyki zajęć, uczestnictwa w nowych warsztatach, poznając nowe treści i przedstawicieli danej dziedziny. W grupie Rybki dzieci i rodzice będą mieli możliwość uczestniczyć w nowym wachlarzu imprez rodzinnych a także współpracować z przedstawicielami Zespołu Szkół Muzycznych w Sosnowcu. Grupa Rybki zainicjuję przedsięwzięcie dotyczące powstania wewnątrz przedszkolnego konkursu „Morskie granie” podczas którego wszystkie dzieci z przedszkola będą mogły prezentować swoje umiejętności wokalno – taneczne.
Ø Trzecią grupą w naszym przedszkolu są Delfiny, którzy będą reprezentowały profil „Małych ratowników”. Wszyscy pragniemy zieleni łąk, czystego powietrza, zapachu lasów, świergotu ptaków, słowem odpoczynku na łonie przyrody. Jednocześnie jednak, to my – ludzie jesteśmy największymi niszczycielami przyrody. W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Instytucje z jakimi podejmiemy współpracę na rzecz realizacji profilu grupy to m.in. Sosnowieckie wodociągi, Klub Gaja, Fundacja WWF. Myślą przewodnią oraz podstawą doboru i układu treści było poznawanie ekologicznych aspektów własnego domu, przedszkola i najbliższego otoczenia, samodzielne zdobywanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów. Prowadzi to do rozwoju zainteresowań przyrodniczych (środowiskowych) dzieci, motywowania ich do działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do przyrody. Zajęcia w terenie to szczególnie wartościowe formy patrzenia, słuchania, mówienia i myślenia. Zbliżają one dzieci do natury, przy czym dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokajają swą ciekawość. Cały program oparty będzie na głównych tematach, które zostaną uwzględnione w tematyce miesięcznej dla grupy. Mali ratownicy będą wyszukiwać sposobów na pomoc dla wszystkich potrzebujących : podopiecznych hospicjów, bezdomnych osób, zwierząt, przyjaciół z Afryki. Celem grupy jest zdobywanie super mocy wynikających z niesienia pomocy dla innych. Dzieci razem z całą grupową społecznością będą mieli możliwość współpracować z przedstawicielami grup ratowniczych, fundacji działających na rzecz osób z Afryki, przedstawicielami hospicjów i schronisk.
Ø Grupa czwarta w naszym przedszkolu to Rekiny, które z racji nabytych do tej pory umiejętności śmiało mogą reprezentować profil „Małego sportowca”. Jak wiadomo aktywność ruchowa jest niezbędnym warunkiem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, dziecko odczuwa silne zapotrzebowanie na ruch i aktywność fizyczną. Maluchy przez cały dzień biegają, skaczą, tańczą, wystarczy to tylko wykorzystać, aby wzmocnić odporność, rozwinąć w nich pozytywną samoocenę, koncentrację. Dzieci, które uprawiają sporty lepiej radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, uczą się rywalizacji oraz współdziałania. Regularne uprawianie aktywności fizycznej zapobiega otyłości, która staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem we współczesnym świecie. Aktywność fizyczna poprawia ogólny stan zdrowia – dziecko, które aktywnie spędza czas, jest w mniejszym stopniu narażone na złamania oraz skrzywienia kręgosłupa, ruch pozytywnie wpływa na stawy, dzięki prawidłowemu odżywieniu chrząstki stawowej. Aktywność zwiększa także uwapnienie kości oraz ich elastyczność, a także sprężystości torebek stawowych. Zdrowie fizyczne to nie jedyne korzyści, które niesie za sobą ruch. Dziecko, które jest aktywne, większość czasu spędza na dworze lub zorganizowanych zajęciach dodatkowych – oznacza to, że nie traci czasu na oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe. Ruch to rozwój naszego dziecka, na tle fizycznym i psychicznym. Wysportowane dziecko jest bardziej otwarte na zmiany, w lepszym stopniu dostosowuje się do nowych sytuacji oraz w stanach napięcia, złości oraz stresu szybciej wraca do stanu równowagi psychicznej. Posiada większą umiejętność znoszenia porażek i przyjmowania krytyki, umiejętność szybkiego nawiązywania kontaktów, pracy w zespole, zwiększa również odpowiedzialność i poczucie własnej wartości, co korzystnie wpływa na wytrwałość w dążeniu do celu. W profilu „Małego sportowca” nie zabraknie na pewno współpracy ze środowiskiem lokalnym np., z sąsiadującą blisko nas Szkołą Podstawową nr 10 czy Kolejowym Klubem Sportowym Czarni Sosnowiec.
Pracujemy w oparciu o zindywidualizowany program rozwoju każdego dziecka, dzięki czemu nasi wychowankowie rozpoczynają z sukcesem i bez stresu naukę w klasie zerowej i w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wykorzystując zabawową formę pracy, dzieci przyswajają wszechstronną wiedzę z satysfakcją i zadowoleniem. Działają twórczo na rzecz własnego rozwoju.
W procesie edukacji stosujemy strategię efektywnego uczenia się. Wdrażamy programy autorskie, realizujemy adoptowane i własne projekty edukacyjne, co wnosi nową jakość pracy.
Nauczyciel naszego przedszkola wspiera ciekawość poznawczą dzieci, dzięki której nabywają one i przetwarzają, a także przyswajają wiedzę i umiejętności. Odgrywa on szczególną rolę w daniu dzieciom szansy na samorealizację i samoakceptację.
Kadra pedagogiczna przedszkola nieustannie doskonali swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie najnowszych światowych tendencji w pedagogice przedszkolnej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci, a także wymogom wartości ogólnoludzkich.
Specyfiką Miejskiego Przedszkola Nr3 jest stosowanie w pracy wychowawczej z dziećmi różnorodnych metod, wprowadzających dziecko w świat wartości ogólnoludzkich.
Rodzice naszych wychowanków są partnerami w działaniach wychowawczo -dydaktycznych. Wspomagają nas w pracach organizacyjnych, to sprawia, że wspólnie dbamy o rozwój dzieci.
Otoczenie i baza przedszkola sprzyja realizacji zaplanowanych działań dydaktyczno – wychowawczych. Placówka jest dobrze wyposażona i gotowa do prowadzenia zindywidualizowanego programu rozwoju dzieci.
Przedszkole wprowadza szeroki zakres nowoczesnych metod pedagogicznych. Kadra przedszkolna na bieżąco aktualizuje program edukacji w oparciu o najnowsze osiągnięcia pedagogiki przedszkolnej. Wdrażane są programy własne nauczycieli z zakresu zajęć plastycznych, muzycznych, bezpieczeństwa, zdrowego żywienia, prawidłowej mowy oraz zabawy i ćwiczenia kształtujące prawidłowy rozwój fizyczny, a także zabawy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej wprowadzające dzieci w świat współczesnej techniki. Prowadzona jest indywidualna diagnoza dziecka, będąca doskonałym źródłem informacji o indywidualnych zdolnościach i możliwościach rozwoju dziecka.
Przedszkole ma wielu przyjaciół w lokalnym środowisku, którzy z uwagą śledzą i wspomagają działania przedszkola. Systematycznie mierzona ewaluacja wewnętrzna pracy przedszkola pozwala stale doskonalić funkcjonowanie placówki we wszystkich obszarach jej działalności.
Jesteśmy przedszkolem w którym:
· Stwarzamy naszym wychowankom, warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju na miarę ich potrzeb i możliwości;
· Dobro dziecka jest wartością najwyższą;
· Otwartym na potrzeby dzieci i ich rodziców, przyjaznym rodzinie i bliskim młodemu człowiekowi, wspierającym rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej;
· Kreujemy postawy aktywne, twórcze, wspieramy działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności;
· Rozbudzamy zainteresowania poprzez badanie i odkrywanie otaczającego świata, wprowadzając dzieci w zagadnienia przyrody ożywionej i nieożywionej, w świat kultury, nauki i zachowań społecznych;
· Rozbudzamy wiarę dziecka we własną skuteczność;
· Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć;
· Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo
· Wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych;
· Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami;
· Gotowym współpracować ze środowiskiem lokalnym – samorządem miasta, ośrodkami kultury i innymi placówkami oświatowymi;
· Umożliwiamy rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki (imprezy okolicznościowe, zajęcia otwarte, zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców)
Oferujemy dzieciom
· Wykształconych, kompetentnych i życzliwych nauczycieli:
· Dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobrą komunikację;
· Stoimy na straży praw człowieka;
· Funkcjonalne i estetyczne sale zajęć;
· Nowoczesny i bezpiecznie urządzony, kolorowy plac zabaw z ogródkiem upraw prowadzonych przez dzieci;
· Posiadamy obszerną literaturę dla dzieci;
· Nowoczesne pomoce dydaktyczne do zajęć;
· Wprowadzamy do świata nauki dbając o ich ciekawość poznawczą, ekologiczną i bezpieczeństwo.
· Bezpośredni kontakt z przyrodą, sztuką, eksperymentami, doświadczeniami i badaniami.
Posiadamy także własne tradycje:
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę, swoją nazwę, oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
Absolwenci naszego przedszkola:
· Ma pozytywny obraz samego siebie;
· Ma świadomość własnej tożsamości;
· Jest komunikatywny;
· Nie boi się wyrażać własnych opinii;
· Jest aktywny, ambitny i kreatywny;
· Dostrzega panujące w świecie reguły, kojarzy ze sobą sytuacje, w których się one sprawdzają, zaczyna je przewidywać i wykorzystywać.
· Staje się świadomym praw natury, a przez to przewidującym niebezpieczeństwa. Dąży do rozwiązywania problemów;
· Rozumie świat i wartości w nim nagromadzone;
· Jest Małym Ekologiem, Sportowcem, Artystą i Muzykiem
· Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych;
· Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym;
· Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
· Zna swoje prawa i obowiązki;
· Szanują i kochają swoje miasto, swój kraj oraz wiedzą, że Polska należy do Unii Europejskiej;
· Samodzielnie operuje poznanymi zwrotami, zna krótkie wiersze, rymowanki, piosenki i zabawy ruchowe w języku obcym nowożytnym;
· Jest przygotowany do obowiązku szkolnego.
W naszej pracy opieramy się na programach zatwierdzonych przez MEN oraz planach opracowanych przez Radę Pedagogiczną i nauczycieli.
Pracujemy zgodnie z nowa Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN, która realizowana jest bezpłatnie w godzinach 800-1300.
Realizujemy ją poprzez:
· Program edukacji przedszkolnej: WSiP
· Programy własne nauczycieli.
· Ogólnopolskie programy Aguafresh,, Klub Zdrowego Przedszkolaka, Bezpieczne Przedszkole, Problem z głowy, Cała Polska czyta Dzieciom
· Program lektorski J. angielskiego, program katechezy
· Miesięczne Plany pracy opracowane przez nauczycieli dla poszczególnych grup wiekowych.
· Programy grupowe i indywidualne wspomagające prawidłowy rozwój dziecka z określonymi dysfunkcjami.
W trakcie działań poza podstawą programową realizujemy zagadnienia zawarte w opracowanych przez nas programach własnych i planach działań mających na celu wspomaganie ogólnego rozwoju dzieci.
· W krainie Plastyki
· Klikam i poznaję świat
· Słów cięcie i gięcie
· Mały kucharz
· Muzyka i ja
· Zawodowy zawrót głowy
· Matematyka na wesoło
· Harmonogramy działań grup zgodnie z nową Koncepcją – Mały Artysta, Muzyk, Ekolog, Sportowiec
· Klucz do uczenia – Konstrukcje, Program literacki, Matematyka sensoryczna
Naszym celem w pracy wychowawczo-dydaktycznej jest:
· stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju;
· rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem;
· kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się;
· wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się;
· stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
· nauka przez aktywne działanie, badanie i doświadczanie;
· głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych;
· okazywanie sobie wzajemnej pomocy,
· włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu
właściwej osobowości dziecka.
Pracujemy w oparciu o zróżnicowane zasady pracy w przedszkolu:
· Zasada indywidualizacji;
· Zasada integracji,
· Zasada wolności i swobody działania;
· Zaspakajanie potrzeb dziecka,
· Zasada aktywności;
· Organizowania życia społecznego.
Metody pracy w przedszkolu:
· Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń;
- metoda kierowania własną działalnością dziecka;
- metoda zadań stawianych dziecku;
- metoda ćwiczeń utrwalających.
· Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz;
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
· Metody słowne:
- rozmowy;
- opowiadania;
- zagadki;
- objaśnienia i instrukcje;
- sposoby społecznego porozumiewania się;
- metody żywego słowa.
· Nauczyciele wykorzystują dodatkowe metody rozwijające umiejętności dzieci:
- elementy Nauka czytania i pisania wg I. Majchrzak,
- metoda Dobrego startu wg M. Bogdanowicz
- elementy metody Ruchu rozwijającego wg D. Dziamskiej,
- Muzyka i ruch wg B. Straus,
- elementy metody wg W. Scherborne,
- elementy zagadnień pojęć matematycznych wg E. Gruszczyk – Kolczyjskiej – Dziecięca matematyka.
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
- Metody aktywizujące
- Relaksacja
Formy pracy w przedszkolu:
· praca indywidualna,
· praca w małych zespołach,
· praca z całą grupą,
· „otwarte drzwi”,
· zabawy swobodne i z małym udziałem nauczyciela.
Posiadamy Kodeks przedszkolaka:
· Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi;
· Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy;
· Znam swoje prawa i obowiązki;
· Szanuję cudzą własność;
· Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuje od innych;
· Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce;
· Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości;
· Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom;
· Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami;
· Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam;
· Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole;
W przedszkolu stosujemy systemy motywacji:
System motywowania dzieci
· Ukazujemy dziecku jego mocne strony;
· Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków i dorównania rówieśnikom;
· Pokazujemy że dziecko potrafi więcej niż myśli;
· Dostrzegamy i podkreślamy u dziecka nawet najmniejsze osiągnięcia;
· Dodajemy pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości;
System nagradzania dzieci
· Pochwała w obecności innych dzieci;
· Pochwała dla rodziców;
· Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki;
· Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
System konsekwencji
· Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu;
· Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka;
· Omówienie nagannego zachowania z wychowankiem, dążenie do wyciągnięcia właściwych wniosków z własnego postępowania w stosunku do innych.
System diagnozowania osiągnięć dzieci
· Przeprowadzenie diagnozy wstępnej;
· Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju;
· Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej;
· Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy;
· Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji;
· Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Osiągnięcia dzieci w przedszkolu badane są na podstawie:
· Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy);
· Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów;
· Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka;
· Albumów, kronik;
· Rozmów.
Dyrektor monitoruje osiągnięcia nauczycieli na podstawie:
· Rozmów z nauczycielami, rodzicami;
· Obserwacji diagnozujących, doradczo-doskonalących, kontrolno-oceniających;
· Arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela;
· Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych odbywających się co pół roku.
Nauczyciel – wychowawca w przedszkolu:
· Ma obowiązek materialnego porządku (pielęgnuje otoczenie), tak by było ono czyste i uporządkowane;
· Uczy korzystać z pomocy dydaktycznych;
· Jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie nastąpiło;
· Obserwuje dzieci, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub prośby o pomoc;
· Spieszy z pomocą tam, gdzie jest potrzebny;
· Słucha i odpowiada, kiedy jest do tego zapraszany;
· Ma respektować dziecko pracujące bez przerywania mu;
· Akceptuje dziecko, które popełniło błąd;
· Nie przymusza dziecka do działania kiedy wypoczywa lub obserwuje pracę innych.
Zadaniami dodatkowymi nauczycieli są prace na rzecz placówki, a także współpraca ze środowiskiem lokalnym i instytucjami:
· Jest protokolantem Rad Pedagogicznych,
· Liderem WDN-u
· Współpracuje z PPP
· Współpracuje z biblioteką
· Współpracuje z Pałacem Schoena i Liceum plastycznym
· Współpracuje z Filharmonia w Katowicach i Szkołą Muzyczną w Sosnowcu
· Współpracuje z Nadleśnictwem w Siewierzu
· Współpracuje z Klubami sportowymi w Sosnowcu
· Prowadzi kronikę fotograficzną i rekordów
· Promuje przedszkole w środowisku lokalnym
· Dekoruje placówkę
· Organizuje wycieczki
· Sprawuje opiekę praktyk studentów i stażystów
· Prowadzi uroczystości i imprezy z udziałem dzieci i rodziców
· Współpracuje z innymi instytucjami
Przedszkole współpracuje z:
· Współpraca ze studentami:
- odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;
- opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami.
· Współpraca z rodzicami:
- indywidualne konsultacje;
- kącik dla rodziców;
- zebrania grupowe;
- zajęcia otwarte dla rodziców;
- zebrania ogólne;
- uroczystości;
Rada Rodziców:
Cechy dobrego kontaktu z rodzicami:
- dobra wola;
- otwartość;
- szacunek i sympatia;
- prawdomówność i uczciwość;
- dyskrecja.
Współpraca z przedszkolami i szkołami:
- uczestniczymy w przeglądach, konkursach, festiwalach organizowanych w naszym mieście;
- zapraszamy nauczycieli z innych placówek na prezentacje wytworów dziecięcych, szkolenia, warsztaty dotyczące wymiany doświadczeń;
- uczestniczymy w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych;
- badamy losy naszych absolwentów ankietą przeprowadzoną wśród rodziców i nauczycieli ościennych szkół.
Współpracujemy z innymi instytucjami:
- Urzędem Miasta i Wydziałem Edukacji (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
- Szkołą Podstawową nr 10 , 44 i Zespołem Szkół Katolickich im. Św. Jana Bosko
- Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo;
- Strażą Pożarną - bezpieczeństwo;
- Stacja sanitarno epidemiologiczna w Sosnowcu;
- Autorami programu Bezpieczne Przedszkole;
- Kolejowym Klubem Sportowym Czarni
- Przedstawicielami Stadionu Zimowego i Klubu Karate w Sosnowcu ;
- Biblioteką Miejską przy ulicy Gospodarczej;
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
- Ośrodkiem dla Bezdomnych;
- Hospicjum św. Tomasza;
- Fundacjami Charytatywnymi;
- Muzeum, Pałacem Schoena w Sosnowcu,
- Teatrami dla dzieci,
- Filharmonią w Katowicach;
- Firmą Stena – zbieramy makulaturę, chronimy lasy.
- Nadleśnictwem w Siewierzu;
Nasze przedszkole promujemy poprzez: