KONCEPCJA PRACY PLACÓWKI

 NA ROK SZKOLNY 2019/2020
W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM

NR 3

W SOSNOWCU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA ZOSTAŁA STWORZONA W OPARCIU O:

Podstawę prawną:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
  2. Ustawa z dnia 25 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy - Prawo oświatowe
  3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2014r. poz. 803) zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017r. poz.59).

5.    Statut Przedszkola nr 3 w Sosnowcu.

 

Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola oraz przede wszystkim dobro dzieci.

 

 CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

 

1.    Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

2.    Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.

3.    Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.

 

A także obowiązujące na terenie przedszkola dokumenty:

·         Plan nadzoru pedagogicznego

·         Programy własne  nauczycieli

·         Roczne  plany pracy grup

·         Programach współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym

·         Procedury i regulaminy

·         Statut

Wizja przedszkola

Nasze przedszkole jest placówką partnerską dla dzieci i ich rodziców ukierunkowaną na wdrażanie kompetencji kluczowych które, jako wiodące, kluczowe zakresy wiedzy i umiejętności są bez dwóch zdań umiejętnościami wyższego rzędu. Wdrażanie różnorodnych treści w przedszkolu, które korelują z kompetencjami kluczowymi i doradztwem zawodowym nieodzownie dotyczy założonej wizji przedszkola..

Nasza placówka jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym, gdzie dzieci są miło i życzliwie traktowane. Mają swoje prawa, które są konsekwentnie respektowane, ale i obowiązki na miarę swojego wieku i możliwości. Stwarzamy warunki do harmonijnego rozwoju dzieci oraz przygotowujemy je do sprostania wyzwaniom przyszłości.

Przedszkole jest głównie miejscem kształcenia umiejętności i wspomagania dzieci w zdobywaniu wiedzy odpowiedniej do ich poziomu rozwoju. Dodatkowym atutem nowej wizji przedszkola jest dostosowanie tematów do konkretnej grupy wiekowej :

 

Ø  W najmłodszej grupie Muszelki został opracowany profil grupy  „ Mali artyści” bazujący na korzyściach wynikających z wdrożenia w grupie zajęć odpowiadających za prawidłowy rozwój dzieci między innymi w sferze artystycznej – nie pomijając przy tym żadnego z pozostałych obszarów podstawy programowej. Zajęcia plastyczne dla przedszkolaków wiążą się z różnorodnymi korzyściami. Dzięki nim następuje rozwój sprawności motorycznej i wrażliwości artystycznej dziecka. Ponadto zajęcia plastyczne dla dzieci kształcą wyobraźnię, zdolność myślenia i zaspokajają potrzebę aktywności. Warsztaty plastyczne dla dzieci powinny być konstruowane zgodnie z ich zdolnościami motorycznymi, bowiem trzyletni przedszkolak rysuje głównie linie pozbawione kształtu. Zajęcia plastyczne będą odbywać się także na świeżym powietrzu, np. poprzez malowanie na chodniku. Zajęcia są konieczne, ponieważ kształcą w dziecku zdolności manualne, które wykorzysta później do nauki pisania i wykonywanych innych czynności, do których potrzebne są szczególnie palce. Ponadto dzięki rysowaniu dziecko odkrywa świat. Założeniem przedszkola jest aby rodzice towarzyszyli naszym dzieciom podczas zdobywania kolejnych doświadczeń , wiedzy oraz wspomnień wynikających ze wspólnego udziału w różnorodnych, nowych imprezach tematycznych z  cyklu Akademia Sztuki Dziecięcej. Bardzo istotny jest fakt, iż w grupie najmłodszej położymy nacisk na wynikającą z kompetencji kluczowych świadomość i ekspresję kulturalną, która otwiera przed dziećmi kolejne możliwości rozwojowe wynikające z ich możliwości i potrzeb. Kolejnym istotnym elementem jest podjęcie współpracy z Liceum Plastycznym w Dąbrowie Górniczej oraz Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach co spowoduje, iż działalność grupy zostanie dopełniona o specjalistów a także pozwoli nam na całkiem nowe formy promocji i współpracy.

 

 

Ø  Grupa Rybek –będzie bazowała na profilu grupy „Mali muzycy”. Muzyka pobudza wszystkie obszary rozwoju dziecka, zarówno ten intelektualny, społeczny, emocjonalny, motoryczny, jak również językowy, w tym naukę czytania i pisania. Jest ona łącznikiem między ciałem a umysłem i pozwala im harmonijnie współpracować. Zarówno dorośli jak i dzieci dzięki muzyce ćwiczą i wzmacniają swoją pamięć. Dodatkowo muzyce często towarzyszy taniec jak również próba gry na prostych instrumentach, jak grzechotki, organki czy bębenki, co wspiera rozwój motoryki, a także umożliwia autoekspresję dziecka co będzie podstawą tej grupy wiekowej. Istotnym elementem założeń dotyczących wizji przedszkola to poza kompetencjami kluczowymi, wdrażanie i systematyzowanie wiedzy dotyczącej doradztwa zawodowego. Każdy profil grupy daje dzieciom możliwość namacalnie poznać różnorodne  zawody wynikające z realizowanej tematyki zajęć, uczestnictwa w nowych warsztatach, poznając nowe treści i przedstawicieli danej dziedziny. W grupie Rybki dzieci i rodzice będą mieli możliwość uczestniczyć w nowym wachlarzu imprez rodzinnych a także współpracować z przedstawicielami Zespołu Szkół Muzycznych w Sosnowcu. Grupa Rybki zainicjuję przedsięwzięcie dotyczące powstania wewnątrz przedszkolnego konkursu „Morskie granie” podczas którego wszystkie dzieci z przedszkola będą mogły prezentować swoje umiejętności wokalno – taneczne.

 

Ø  Trzecią grupą w naszym przedszkolu są Delfiny, którzy będą reprezentowały profil „Małych ratowników”. Wszyscy pragniemy zieleni łąk, czystego powietrza, zapachu lasów, świergotu ptaków, słowem odpoczynku na łonie przyrody. Jednocześnie jednak, to my – ludzie jesteśmy największymi niszczycielami przyrody. W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Instytucje z jakimi podejmiemy współpracę na rzecz realizacji profilu grupy to m.in. Sosnowieckie wodociągi, Klub Gaja, Fundacja WWF.  Myślą przewodnią oraz podstawą doboru i układu treści było poznawanie ekologicznych aspektów własnego domu, przedszkola i najbliższego otoczenia, samodzielne zdobywanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów. Prowadzi to do rozwoju zainteresowań przyrodniczych (środowiskowych) dzieci, motywowania ich do działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do przyrody. Zajęcia w terenie to szczególnie wartościowe formy patrzenia, słuchania, mówienia i myślenia. Zbliżają one dzieci do natury, przy czym dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokajają swą ciekawość. Cały program oparty będzie na głównych tematach, które zostaną uwzględnione w tematyce miesięcznej dla grupy. Mali ratownicy  będą wyszukiwać sposobów na pomoc dla wszystkich potrzebujących : podopiecznych hospicjów, bezdomnych osób, zwierząt, przyjaciół z Afryki. Celem grupy jest zdobywanie super mocy wynikających z niesienia pomocy dla innych. Dzieci razem z całą grupową społecznością będą mieli możliwość współpracować z przedstawicielami grup ratowniczych, fundacji działających na rzecz osób z Afryki, przedstawicielami hospicjów i schronisk.

 

Ø  Grupa czwarta w naszym przedszkolu to Rekiny, które z racji nabytych do tej pory umiejętności śmiało mogą reprezentować profil „Małego sportowca”. Jak wiadomo aktywność ruchowa jest niezbędnym warunkiem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, dziecko odczuwa silne zapotrzebowanie na ruch i aktywność fizyczną. Maluchy przez cały dzień biegają, skaczą, tańczą, wystarczy to tylko wykorzystać, aby wzmocnić odporność, rozwinąć w nich pozytywną samoocenę, koncentrację. Dzieci, które uprawiają sporty lepiej radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, uczą się rywalizacji oraz współdziałania. Regularne uprawianie aktywności fizycznej zapobiega otyłości, która staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem we współczesnym świecie. Aktywność fizyczna poprawia ogólny stan zdrowia – dziecko, które aktywnie spędza czas, jest w mniejszym stopniu narażone na złamania oraz skrzywienia kręgosłupa, ruch pozytywnie wpływa na stawy, dzięki prawidłowemu odżywieniu chrząstki stawowej. Aktywność zwiększa także uwapnienie kości oraz ich elastyczność, a także sprężystości torebek stawowych. Zdrowie fizyczne to nie jedyne korzyści, które niesie za sobą ruch. Dziecko, które jest aktywne, większość czasu spędza na dworze lub zorganizowanych zajęciach dodatkowych – oznacza to, że nie traci czasu na oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe. Ruch to rozwój naszego dziecka, na tle fizycznym i psychicznym. Wysportowane dziecko jest bardziej otwarte na zmiany, w lepszym stopniu dostosowuje się do nowych sytuacji oraz w stanach napięcia, złości oraz stresu szybciej wraca do stanu równowagi psychicznej. Posiada większą umiejętność znoszenia porażek i przyjmowania krytyki, umiejętność szybkiego nawiązywania kontaktów, pracy w zespole, zwiększa również odpowiedzialność i poczucie własnej wartości, co korzystnie wpływa na wytrwałość w dążeniu do celu. W profilu „Małego sportowca” nie zabraknie na pewno współpracy ze środowiskiem lokalnym np., z sąsiadującą blisko nas Szkołą Podstawową nr 10 czy Kolejowym Klubem Sportowym Czarni Sosnowiec.

 

Pracujemy w oparciu o zindywidualizowany program rozwoju każdego dziecka, dzięki czemu nasi wychowankowie rozpoczynają z sukcesem i bez stresu naukę w klasie zerowej i w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wykorzystując zabawową formę pracy, dzieci przyswajają wszechstronną wiedzę z satysfakcją i zadowoleniem. Działają twórczo na rzecz własnego rozwoju.

W procesie edukacji stosujemy strategię efektywnego uczenia się. Wdrażamy programy autorskie, realizujemy adoptowane i własne projekty edukacyjne, co wnosi nową jakość pracy.

Nauczyciel naszego przedszkola wspiera ciekawość poznawczą dzieci, dzięki której nabywają one i przetwarzają, a także przyswajają wiedzę i umiejętności. Odgrywa on szczególną rolę w daniu dzieciom szansy na samorealizację i samoakceptację.

Kadra pedagogiczna przedszkola nieustannie doskonali swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie najnowszych światowych tendencji w pedagogice przedszkolnej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci, a także wymogom wartości ogólnoludzkich.

Specyfiką Miejskiego Przedszkola Nr3 jest stosowanie w pracy wychowawczej z dziećmi różnorodnych metod, wprowadzających dziecko w świat wartości ogólnoludzkich.

Rodzice naszych wychowanków są partnerami w działaniach wychowawczo -dydaktycznych. Wspomagają nas w pracach organizacyjnych, to sprawia, że wspólnie dbamy o rozwój dzieci.

Otoczenie i baza przedszkola sprzyja realizacji zaplanowanych działań dydaktyczno – wychowawczych. Placówka jest dobrze wyposażona i gotowa do prowadzenia zindywidualizowanego programu rozwoju dzieci.

Przedszkole wprowadza szeroki zakres nowoczesnych metod pedagogicznych. Kadra przedszkolna na bieżąco aktualizuje program edukacji w oparciu o najnowsze osiągnięcia pedagogiki przedszkolnej. Wdrażane są programy własne nauczycieli z zakresu zajęć  plastycznych, muzycznych, bezpieczeństwa, zdrowego żywienia, prawidłowej mowy oraz zabawy i ćwiczenia kształtujące prawidłowy rozwój fizyczny, a także zabawy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej wprowadzające dzieci w świat współczesnej techniki.  Prowadzona jest indywidualna diagnoza dziecka, będąca doskonałym źródłem informacji o indywidualnych zdolnościach i możliwościach rozwoju dziecka.

Przedszkole ma wielu przyjaciół w lokalnym środowisku, którzy z uwagą śledzą i wspomagają działania przedszkola. Systematycznie mierzona ewaluacja wewnętrzna pracy przedszkola pozwala stale doskonalić funkcjonowanie placówki we wszystkich obszarach jej działalności.

 

Jesteśmy przedszkolem w którym:

·       Stwarzamy naszym wychowankom, warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju na miarę ich potrzeb i możliwości;

·       Dobro dziecka jest wartością najwyższą;

·       Otwartym na potrzeby dzieci i ich rodziców, przyjaznym rodzinie i bliskim młodemu człowiekowi, wspierającym rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej;

·       Kreujemy postawy aktywne, twórcze, wspieramy działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności;

·       Rozbudzamy zainteresowania poprzez badanie i odkrywanie otaczającego świata, wprowadzając dzieci w zagadnienia przyrody ożywionej i nieożywionej, w świat  kultury, nauki i zachowań społecznych;

·       Rozbudzamy wiarę dziecka we własną skuteczność;

·       Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć;

·       Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo

·       Wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych;

·       Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami;

·       Gotowym współpracować ze środowiskiem lokalnym – samorządem miasta, ośrodkami kultury i innymi placówkami oświatowymi;

·       Umożliwiamy rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki (imprezy okolicznościowe, zajęcia otwarte, zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców)

 

Oferujemy dzieciom

·       Wykształconych, kompetentnych i życzliwych nauczycieli:

·       Dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobrą komunikację;

·       Stoimy na straży praw człowieka;

·       Funkcjonalne i estetyczne sale zajęć;

·       Nowoczesny i bezpiecznie urządzony, kolorowy plac zabaw z ogródkiem upraw prowadzonych przez dzieci;

·       Posiadamy obszerną literaturę dla dzieci;

·       Nowoczesne pomoce dydaktyczne do zajęć;

·       Wprowadzamy do świata nauki dbając o ich ciekawość poznawczą, ekologiczną i bezpieczeństwo.

·       Bezpośredni kontakt z przyrodą, sztuką, eksperymentami, doświadczeniami i badaniami.

 

Posiadamy także własne tradycje:

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę, swoją nazwę, oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

  • Uroczystości i imprezy związane grupowe  z  realizacją koncepcji przedszkola : Akademia Sztuki Dziecięcej, Morskie granie, Sportowy zawrót głowy, Ratownicy są wśród nas
  • Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
  • Akcja „Sprzątanie Świata”
  • Święto Drzewa
  • Święto Pluszowego Misia
  • Święto pieczonego ziemniaka
  • Pasowanie na Przedszkolaka
  • Andrzejkowe wróżby
  • Zapalenie zniczy na pobliskim cmentarzu na grobach nieznanego żołnierza
  • Spotkanie z Mikołajem
  • Wigilijne spotkanie z rodzicami Jasełka
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Dzień kota
  • Zabawa karnawałowa dla dzieci z osiedla
  • Dzień Ziemi
  • Powitanie wiosny
  • Wiosenne sałatki i nie tylko
  • Dzień Flagi
  • Malujemy z rodzicami
  • Dzień Rodziny
  • Spotkania integracyjne dla rodziców i dzieci
  • Festyn rodzinny
  • Dzień Dziecka
  • Uroczyste zakończenie edukacji przedszkolnej

 

Absolwenci naszego przedszkola:

·      Ma pozytywny obraz samego siebie;

·      Ma świadomość własnej tożsamości;

·      Jest komunikatywny;

·      Nie boi się wyrażać własnych opinii;

·      Jest aktywny, ambitny i kreatywny;

·      Dostrzega panujące w świecie reguły, kojarzy ze sobą sytuacje, w których się one sprawdzają, zaczyna je przewidywać i wykorzystywać.

·      Staje się świadomym praw natury, a przez to przewidującym niebezpieczeństwa. Dąży do rozwiązywania problemów;

·      Rozumie świat i wartości w nim nagromadzone;

·      Jest Małym Ekologiem, Sportowcem, Artystą i Muzykiem

·      Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych;

·      Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym;

·      Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;

·      Zna swoje prawa i obowiązki;

·      Szanują i kochają swoje miasto, swój kraj oraz wiedzą, że Polska należy do Unii Europejskiej;

·      Samodzielnie operuje poznanymi zwrotami, zna krótkie wiersze, rymowanki, piosenki i zabawy ruchowe w języku obcym nowożytnym;

·      Jest przygotowany do obowiązku szkolnego.

 

W naszej pracy opieramy się na programach zatwierdzonych przez MEN oraz planach opracowanych przez Radę Pedagogiczną i nauczycieli.

Pracujemy zgodnie z nowa Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN, która realizowana jest bezpłatnie w godzinach 800-1300.

 Realizujemy ją poprzez:

·      Program edukacji  przedszkolnej: WSiP

·      Programy własne nauczycieli.

·      Ogólnopolskie programy Aguafresh,, Klub Zdrowego Przedszkolaka, Bezpieczne Przedszkole, Problem z głowy, Cała Polska czyta Dzieciom

·      Program  lektorski J. angielskiego, program katechezy

·      Miesięczne Plany pracy opracowane przez nauczycieli dla poszczególnych grup wiekowych.

·      Programy grupowe i indywidualne wspomagające prawidłowy rozwój dziecka z określonymi dysfunkcjami.

 

W trakcie działań poza podstawą programową realizujemy zagadnienia zawarte w opracowanych przez nas programach własnych i planach działań mających na celu wspomaganie ogólnego rozwoju dzieci. 

 

·      W krainie Plastyki

·      Klikam i poznaję świat

·      Słów cięcie i gięcie

·      Mały kucharz

·      Muzyka i ja

·      Zawodowy zawrót głowy

·      Matematyka na wesoło

·      Harmonogramy działań grup zgodnie z nową Koncepcją – Mały Artysta, Muzyk, Ekolog, Sportowiec

·      Klucz do uczenia – Konstrukcje, Program literacki, Matematyka sensoryczna

 

Naszym celem w pracy wychowawczo-dydaktycznej jest:

·       stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju;

·       rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem;

·       kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się;

·       wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się;

·       stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,

·       nauka przez aktywne działanie, badanie i doświadczanie;

·       głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych;

·       okazywanie sobie wzajemnej pomocy,

·       włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu

      właściwej osobowości dziecka.

Pracujemy w oparciu o  zróżnicowane zasady pracy w przedszkolu:

·      Zasada indywidualizacji;

·      Zasada integracji,

·      Zasada wolności i swobody działania;

·      Zaspakajanie potrzeb dziecka,

·      Zasada aktywności;

·      Organizowania życia społecznego.

Metody pracy w przedszkolu:

·      Metody czynne:

- metoda samodzielnych doświadczeń;

    - metoda kierowania własną działalnością dziecka;

    - metoda zadań stawianych dziecku;

    - metoda ćwiczeń utrwalających.

·      Metody oglądowe:

- obserwacja i pokaz;

    - osobisty przykład nauczyciela,

    - udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

·      Metody słowne:

- rozmowy;

- opowiadania;

- zagadki;

- objaśnienia i instrukcje;

- sposoby społecznego porozumiewania się;

- metody żywego słowa.

·      Nauczyciele wykorzystują dodatkowe metody rozwijające umiejętności dzieci:

- elementy Nauka czytania i pisania wg I. Majchrzak,

- metoda Dobrego startu wg M. Bogdanowicz

- elementy metody Ruchu rozwijającego wg  D. Dziamskiej,

- Muzyka i ruch wg B. Straus,

- elementy metody wg W. Scherborne,

- elementy zagadnień pojęć matematycznych wg E. Gruszczyk – Kolczyjskiej – Dziecięca matematyka.

- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA

- Metody aktywizujące

- Relaksacja

Formy pracy w przedszkolu:

·       praca indywidualna,

·       praca w małych zespołach,

·       praca z całą grupą,

·       „otwarte drzwi”,

·       zabawy swobodne i z małym udziałem nauczyciela.

 

Posiadamy Kodeks przedszkolaka:

·      Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi;

·      Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy;

·      Znam swoje prawa i obowiązki;

·      Szanuję cudzą własność;

·      Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuje od innych;

·      Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce;

·      Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości;

·      Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom;

·      Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami;

·      Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam;

·      Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole;

 

W przedszkolu stosujemy systemy motywacji:

System motywowania dzieci

·      Ukazujemy dziecku jego mocne strony;

·      Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków i dorównania rówieśnikom;

·      Pokazujemy że dziecko potrafi więcej niż myśli;

·      Dostrzegamy i podkreślamy u dziecka nawet najmniejsze osiągnięcia;

·      Dodajemy pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości;

 

System nagradzania dzieci

·      Pochwała w obecności innych dzieci;

·      Pochwała dla rodziców;

·      Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki;

·      Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.

 

System konsekwencji

·      Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu;

·      Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka;

·      Omówienie nagannego zachowania z wychowankiem, dążenie do wyciągnięcia właściwych wniosków z własnego postępowania w stosunku do innych.

 

System diagnozowania osiągnięć dzieci

·      Przeprowadzenie diagnozy wstępnej;

·      Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju;

·      Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej;

·      Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy;

·      Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji;

·      Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Osiągnięcia  dzieci w przedszkolu badane są  na podstawie:

·      Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy);

·      Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów;

·      Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka;

·      Albumów, kronik;

·      Rozmów.

 

Dyrektor  monitoruje osiągnięcia nauczycieli na podstawie:

·      Rozmów z nauczycielami, rodzicami;

·      Obserwacji diagnozujących, doradczo-doskonalących, kontrolno-oceniających;

·      Arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela;

·      Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych odbywających się co pół roku.

 

Nauczyciel – wychowawca w przedszkolu:

·      Ma obowiązek materialnego porządku (pielęgnuje otoczenie), tak by było ono czyste i uporządkowane;

·      Uczy korzystać z pomocy dydaktycznych;

·      Jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie nastąpiło;

·      Obserwuje dzieci, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub prośby o pomoc;

·      Spieszy z pomocą tam, gdzie jest potrzebny;

·      Słucha i odpowiada, kiedy jest do tego zapraszany;

·      Ma respektować dziecko pracujące bez przerywania mu;

·      Akceptuje dziecko, które popełniło błąd;

·      Nie przymusza dziecka do działania kiedy wypoczywa lub obserwuje pracę innych.

 

Zadaniami dodatkowymi nauczycieli są prace na rzecz placówki, a także współpraca ze środowiskiem lokalnym i instytucjami:

·      Jest protokolantem Rad Pedagogicznych,

·      Liderem WDN-u

·      Współpracuje z PPP

·      Współpracuje z biblioteką

·      Współpracuje z Pałacem Schoena i Liceum plastycznym

·       Współpracuje z Filharmonia w Katowicach i Szkołą Muzyczną w Sosnowcu

·      Współpracuje z Nadleśnictwem w Siewierzu

·      Współpracuje z Klubami sportowymi w Sosnowcu

·      Prowadzi kronikę fotograficzną i rekordów

·      Promuje przedszkole w środowisku lokalnym

·      Dekoruje placówkę

·      Organizuje wycieczki

·      Sprawuje opiekę praktyk studentów i stażystów

·      Prowadzi uroczystości i imprezy z udziałem dzieci i rodziców

·      Współpracuje z innymi instytucjami

Przedszkole współpracuje z:

·      Współpraca ze studentami:

- odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;

-   opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami.

·      Współpraca z rodzicami:

- indywidualne konsultacje;

- kącik dla rodziców;

- zebrania grupowe;

- zajęcia otwarte dla rodziców;

- zebrania ogólne;

- uroczystości;

Rada Rodziców:

Cechy dobrego kontaktu z rodzicami:

-  dobra wola;

- otwartość;

- szacunek i sympatia;

- prawdomówność i uczciwość;

- dyskrecja.

Współpraca z przedszkolami i szkołami:

- uczestniczymy w przeglądach, konkursach, festiwalach organizowanych w naszym mieście;

- zapraszamy nauczycieli z innych placówek na prezentacje wytworów dziecięcych, szkolenia, warsztaty dotyczące wymiany doświadczeń;

-   uczestniczymy w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych;

- badamy losy naszych absolwentów ankietą przeprowadzoną wśród rodziców i nauczycieli ościennych szkół.

Współpracujemy z innymi instytucjami:

-  Urzędem Miasta i Wydziałem Edukacji (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),

-  Szkołą Podstawową nr 10 , 44 i Zespołem Szkół Katolickich im. Św. Jana Bosko

-  Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo;

-  Strażą Pożarną - bezpieczeństwo;

- Stacja sanitarno epidemiologiczna w Sosnowcu;

-  Autorami programu Bezpieczne Przedszkole;

- Kolejowym Klubem Sportowym Czarni

- Przedstawicielami Stadionu Zimowego i Klubu Karate w Sosnowcu ;

-  Biblioteką Miejską przy ulicy Gospodarczej;

-  Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;

-  Ośrodkiem dla Bezdomnych;

-  Hospicjum św. Tomasza;

-  Fundacjami Charytatywnymi;

- Muzeum, Pałacem Schoena w Sosnowcu,

- Teatrami dla dzieci,

- Filharmonią w Katowicach;

- Firmą Stena – zbieramy makulaturę, chronimy lasy.

- Nadleśnictwem w Siewierzu;

 

Nasze przedszkole promujemy poprzez:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • prowadzenie kroniki plastycznej i zdjęciowej z życia przedszkola,
  • organizacja uroczystości międzyprzedszkolnych,
  • organizowanie spotkań adaptacyjnych,
  • prowadzenie strony internetowej placówki,
  • zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
  • prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.